2آوریل 2022- براساس یک مطالعه جدید، زخم های مزمن ممکن است با عصاره گرفته شده از بلوبری وحشی بهبود یابند. نتایج این تحقیق این هفته در نشست سالانه یExperimental Biology 2022  که توسط انجمن فیزیولوژی آمریکا(APS) در فیلادلفیا برگزار می گردد، ارائه خواهد شد.

سالانه بیش از 50 میلیارد دلار برای مراقبت از زخم ها هزینه می شود. زخم‌های مزمن، مانند زخم‌های مرتبط با دیابت و زخم‌های فشاری، ممکن است به دلیل کاهش وسکولاریزیشن (توسعه رگ‌های خونی غنی از مواد مغذی) که اغلب با این شرایط همراه است، به عنوان  زخم های "غیر التیام‌پذیر" طبقه‌بندی شوند. تشکیل عروق برای بهبود زخم ضروری است.

محققان دانشگاه Maine،قبلاً دریافته بودند که عصاره فنولی بلوبری وحشی باعث بهبود عروق و مهاجرت سلولی - مراحل حیاتی در فرآیند بهبود و التیام - در سلول های بند ناف انسان می شود. در این مطالعه ی جدید، تیم تحقیقاتی به رهبری پرفسور  Dorothy Klimis-Zacas، اثرات عصاره فنلی بلوبری وحشی را بر زخم ها در بدن موجود زنده بررسی کردند. فنل ها ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در برخی از غذاها یافت می شوند و به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند تا از برخی اشکال آسیب سلولی جلوگیری کرده یا آنها را معکوس کنند.

محققان گروهی از موش ها را با یک ژل موضعی حاوی عصاره فنلی بلوبری وحشی درمان کردند. در مقایسه با حیواناتی که تحت درمان با ژل پایه اما فاقد عصاره فنلی قرار گرفتند و گروه کنترل که هیچ درمانی دریافت نکردند، در گروه تحت درمان، مهاجرت بهتر سلول های اندوتلیال به محل زخم و افزایش 12 درصدی در بسته شدن زخم مشاهده شد.

بلوبری وحشی، پتانسیل افزایش مهاجرت سلولی، تشکیل رگ های خونی جدید (آنژیوژنز) و وسکولاریزیشن و تسریع بسته شدن زخم را دارد. این امر به ویژه در شرایطی که نیاز به بسته شدن زخم در بیماران مبتلا به زخم‌های مزمن مانند زخم‌های دیابتی، سوختگی و زخم‌های فشاری وجود دارد، بسیار مهم است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220402/Phenolic-extract-from-wild-blueberries-may-improve-wound-healing.aspx